Everyday Smile
Le Master!

Assalamualaikum,Kon'nichiwa earthling! You have entered to my site. Be nice here and leave your footprints on my tagboard.Want to be my friends?Ask me at tagboard okay!
Travel This Site

Entries About Linkies Stuff

Talking Here



♦ Sorry if I don't reply your message
♦ Churpchurp,says,etc are not allowed
♦ Tell me that you followed my blog,then I will follow you back!
♦ Harsh words & Anon not allowed


Big Clap

Template: Intan Aqilah
Basecodes: Yaya
Others:   
Edit: Wan Aqilah


All rights reserved ® Wan Aqilah 2011 - 2013

10 isu perkara yang merosakkan otak



 

Sapa nak jadi pandai?Angkat kaki.Okey,pergerakan badan kita semuanya bergantung pada otak kan?Jadi marilah kita pelihara otak kita.Antaranya perkara yang merosakkan otak ialah:


1.Tidak mengambil sarapan pagi
Otak merupakan organ yang paling banyak menggunakan tenaga,iaitu sebanyak 25% daripada keperluan tenaga badan.Tidak mengambil sarapan pagi menyebabkan paras gula dalam darah menjadi rendah.Banyak sel-sel otak akan mati tau!

2.Terlebih makan
Ini tidak bermakna yang kita harus makan terlebih apabila disuruh makan untuk mendapatkan tenaga yang optimum kan?So pandai-pandai lah korang adjust.Senang kata,ikut je carta piramid ataupun ikut amalan pemakanan nabi... Go to that link 4 more info--> Diet

3.Merokok
Bagi andalah kan,pasti anda tahu betapa bahayanya merokok.Apa faedah apabila anda merokok?Tak de maknanya bagi seseorang itu merokok kerana setiap sedutan membawa maut dan ianya boleh merosakkan otak tau!

4.Mengambil gula berlebihan
Sapa yang suka manis atau makanan yang berasaskan gula,sila hentikan tabiat anda dan kurangkan.Nanti dapat kencing manis can ner...Sapa yang susah,korang jugak...

5.Menghidu udara yang tercemar
Otak merupakan pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Menghidu udara yang tercemar menyebabkan kerosakan sel-sel otak. Berkawan dengan perokok juga mendedahkan kita kepada asap rokok yang sangat merbahaya kepada otak.

6. Tidur Yang Berlebihan
Tidur adalah baik untuk kesihatan otak kita. Namun tidur yang berlebihan menyebabkan otak kurang aktif dan melemahkan daya berfikir seseorang.

7. Tidur Dengan Menutup Muka
Tidur sambil meniarap dan menekup muka ke bantal atau menutup muka dengan buku atau lengan boleh menyebabkan banyak gas karbon dioksida terperangkap dan disedut semula semasa bernafas. Ini boleh menyebabkan otak kekurangan oksigen.(hahahah.yang ni perkara yang paling saya suka buat.Tapi saya menutup muka guna selimut...)

8. Kurang Berimaginasi
Berfikir merupakan satu cara yang baik untuk mengasah otak kita. Kurang berimaginasi menyebabkan tahap kecerdasan otak menurun.

9. Jarang Berfikir
Jaang berfikir menyebabkan otak kita menjadi lembab dan tidak aktif. Maka, selalu berfikir akan melatih otak kita bekerja dan meningkatkan keupayaan otak kita.

10. Tidak Membaca Al-Quran
Al-Quran merupakan kalimah-kalimah Allah SWT. Membacanya akan memberi banyak manfaat kepada badan kita termasuklah mengaktifkan otak kita dan mengelakkannya daripada rosak. Tidak membaca Al-Quran menyebabkan otak kita menjadi dungu dan dangkal.

Apa kata kita berubah untuk masa hadapan otak yang lebih cerah ^_^...
Sumber: BUKU GEN-Q